Liens et bibliographie

Archéologie des médias, technologie

ACLAND, Charles R., Residual Media, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2007, 432 p.

BASCHIERA, Stefano, « The New Old: Archaisms and Anachronisms Across Media », Alphaville: Journal of Film and Screen, numéro 12, hiver 2016, p. 1-7.

BAILEY, Thomas Bey William, « Interrogating Tech-Nostalgia (an exchange with Alexei Monroe) », Vague Terrain, 2010, http//vagueterrain.net/content/2010/10/interrogating-tech-nostalgia-exchange-alexei-monroe.

BOLTER, Jay David Bolter et Richard GRUSIN, Remediation: Understanding New Media, Cambridge, Mass., The MIT Press, 2000, 312 p.

BENNETT, Bruce, Marc FURSTENAU et Adrian MACKENZIE (dir.), Cinema and Technology: Cultures, Theories, Practices, Houndmill (UK), Palgrave, Macmillan, 2008, 265 p.

CAMPOPIANO, John, « Memory, Temporality, & Manifestation of Our Tech-Nostalgia », Preservation, Digital Technology & Culture, volume 43, numéro 3, 2014, p. 75-85.

CHABOT, Pascal, Graeme KIRKPATRICK et Aliza KREFETZ (dir.), The Philosophy of Simondon: Between technology and individuation, Londres, Bloomsbury Academic, 2013, 168 p.

DE BOEVER, Arne, Alex MURRAY, Jon ROFFE et Ashley WOODWARD, Gilbert Simondon: Being and Technology, Édimbourg, Edinburgh University Press, 2013, 248 p.

ERNST, Wolfgang, Digital Memory and the Archive, Minneapolis, Univ. Of Minnesota Press, 2013, 256 p.

ELSAESSER, Thomas, « What Might We Mean by Media History? », dans Knut Hickethier, Eggo Müller, Rainer Rother (dir.), Der Film in der Geschichte, Berlin, edition sigma, 1997, p. 98-105.

___________, « Digital Cinema and the Apparatus: Archaeologies, Epistemologies, Ontologies », dans Bruce Bennett, Marc Furstenau, et Adrian MacKenzie (dir.), Cinema and Technology: Cultures, Theories, Practices, Houndmill (UK), Palgrave/MacMillan, 2008, p. 226-240.

___________, « History, Media, Memory – Three Discourses in Dispute », dans U. Ekman and F. Tygstrup (dir.), Witness: Memory, Representation and the Media in Question, Copenhague, Tusculum, 2008, p. 393-413.

___________, « Film Studies, Media Archaeology, Digital Arts », dans Daniel Irrgang et Clemens Jahn (dir.), Forum zur Genealogie des MedienDenkens Band 1, Berlin, Verlag der Universität der Künste, 2013.

___________, Film History as Media Archaeology, Amsterdam, Amsterdam University Press, coll. « Film Culture in Transition », 50, 2016, 407 p.

___________, « The New Film History as Media Archaeology », Cinémas, volume 14, numéros 2-3, printemps 2005, p. 75-117.

FANTIN, Emmanuelle et Thibault LE HÉGARAT (dir.), dossier « L’âge d’or », Le temps des médias, Nouveau Monde éditions, 2016/2, numéro 27, p. 5-151.

HUHTAMO, Erkki et Jussi PARIKKA, Media Archaeology: Approaches, applications, and implications, Berkeley, University of California Press, 2011, 356 p.

HUHTAMO, Erkki, « Screen Tests: Why do we need an Archaeology of the Screen? », Cinema Journal, volume 51, numéro 2 (hiver 2012), p. 144-148.

HUHTAMO, Erkki, Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles, Cambridge, The MIT Press, coll. « Leonardo », 2013, 438 p.

INGLE, Kathryn A., Reverse Engineering, New York, Montréal, McGraw-Hill, 1994, 240 p.

KALININA, Ekaterina, « What Do We Talk About When We Talk About Media and Nostalgia? », medien&zeit, volume 31, numéro 4, 2016, p. 6-15.

KALININA, Ekaterina et Manuel MENKE, « Negotiating the Past in Hyperconnected Memory Cultures: Post-soviet Nostalgia and National Identity in Russian Online Communities », International Journal of Media & Cultural Politics, volume 12, numéro 1, 2016, p. 59-74.

MARKS, Laura E., Touch : Sensuous Theory and Multisensory Media, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2002, 288 p.

MILLS, Simon, Gilbert Simondon: Information, Technology and Media, Londres, Rowan and Littlefield International, 2016, 245 p.

MENKE, Manuel, « Seeking Comfort in Past Media: Modeling Media Nostalgia as a Way of Coping with Media Change », International Journal of Communication, 11, 2017, p. 626-646.

PARIKKA, Jussi, What is Media Archaeology?, Cambridge, Polity, 2012, 200 p.

PARIKKA, Jussi et Garnet HERTZ, “Zombie Media: Circuit Bending Media Archaeology into an Art Method”, Leonardo, Vol. 45, No. 5, 2012, p. 424-430.

_________, A Geology of Media, Minneapolis, University of Minnesota Press, coll. « Electronic mediations », volume 46, 2015, 206 p.

PRENDERGAST Christopher (dir.), Cultural Materialism: on Raymond Williams, Minneapolis, University Of Minnesota Press, 1995, 408 p.

PAGE, Tom, « Skeuomorphism or flat design: Future directions in mobile device user interface », International Journal of Mobile Learning and Organisation, 8 (2), 2014, p. 130-142.

RICCI, Steven, « Saving, Rebuilding, or Making: Archival (Re) Constructions in Moving Image Archives », The American Archivist, Vol. 71, nº 2, 2008, p. 433-55.

STERLING, Bruce, « The Dead Media Project. A Modest Proposal and a Public Appeal », 1995 ; <http://www.deadmedia.org/modest-proposal.html>.

SLADE, Giles, Made to Break: Technology and Obsolescence in America, Cambridge Mass., Harvard Univ. Press, 2006.

STERNE, Jonathan, « Analog », dans Benjamin Peters (dir.), Digital Keywords. A Vocabulary of Information Society and Culture, Princeton, Oxford, Princeton University Press, 2016, p. 31-44.

___________, The Audible Past: Cultural origins of Sound Reproduction, Durham, Duke University Press, 2003.

STRAW, Will, « Embedded Memories », dans Residual Media, Charles R. Acland (dir.), Minneapolis, University of Minnesota Press, 2007, 401 p.

SAX, David, The Revenge of Analog. Real Things and Why they Matter, New York, PublicAffairs, 2016, 304 p.

SIMONDON, Gilbert, Du mode d’existence des objets techniques, Paris, Aubier, 2012, coll. «Aubier philosophie», 2012 [1958] 367 p.

___________, Sur la technique (1953-1983), Paris, Presses Universitaires de France, 2014, 460 p.

THEOPHANIDIS, Philippe et GhislainTHIBAULT, « Media Hysteresis: Persistence Through Change », Alphaville: Journal of Film and Screen Media, Issue 12, Hiver 2016, p. 8-23.

TURQUETY, Benoit, Inventer le cinéma. Épistémologie: problèmes, machines, L’Âge d’Homme, Lausanne, coll. «Histoire et théorie du cinéma/Travaux», 2014, 270 p.

___________, « Writing the History of the “Cinema” Problem »: Media Archaeology with Historical Epistemology », dans Film Forum/2014: XXI Convegno Internazionale Di Studi Sul Cinema, Università di Udine, 2015.

TURQUETY, Benoit et Valérie VIGNAUX, L’amateur en cinéma: Un autre paradigme. Histoire, esthétique, marges et institutions, Paris, Association française de recherche sur l’histoire du cinéma, coll. «Histoire culturelle», 2016, 378 p.

___________, « Propositions pour une histoire des techniques du cinéma » dans le dossier «Histoire(s) des techniques du cinéma», 1895. Revue d’histoire du cinéma, Première édition, nº 82/automne 2017, 238 p.

VAN DEN OEVER, Annie (dir.), Techne/Technology: Researching Cinema and Media. Technologies : their development, use and impact, Amsterdam, Amsterdam Univ. Press, 2014, 413 p.

WACJMAN, Judy, Pressed for time: the acceleration of life in digital capitalism, Chicago, The University of Chicago Press, 2015, 227 p.

ZIELENSKI, Siegfried, Deep time of Media : Towards an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means, Cambridge, Mass., MIT Press, 2006, 389 p.

Cinéma et télévision

BASCHIERA, Stefano et Elena CAODURO, « Retro, Faux-vintage, and Anachronism: When Cinema looks back » NECSUS, 5 décembre 2015, <https://necsus-ejms.org/retro-faux-vintage-and-anachronism-when-cinema-looks-back/>.

COOK, Pam, Screening the Past.Memory and Nostalgia in Cinema. London-New York, Routledge, 2005, 265 p.

DWYER, Michael D., Back to the Fifties: Nostalgia, Hollywood Film and Popular Music of the Seventies and Eighties, Oxford, Oxford University Press, coll. «Oxford Music/Media», 2015, 240 p.

GREENFIELD, Luisa, Deborah S. Philips, Kerstin Schroedinger, Björn Speidel, Philip Widmann, Film in the Present Tense. Why Can’t we Stop Talking about Analogue Film?, Berlin, Archive Books, 2018.

HABIB, André, « Rayures, poussière, grain : ‘L’effet-pellicule’ au temps du numérique ou la survivance simulée de l’involontaire (un essai de reconnaissance)», dans Antonio Somaini, Francesco Casetti (dirs.), Haute et basse résolution, Paris, Les Presses du réel, 2018.

HOLDSWORTH, Amy, Television, Memory and Nostalgia, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2011, 173 p.

KITTLER, Friedrich, Gramophone, Film, Typewriter, Stanford, California Univ. Press, 1999, 360 p.

PADVA, Gilad, Queer Nostalgia in Cinema and Pop Culture, Houndmill (UK), Palgrave MacMillan, 2014, 263 p.

SPERB, Jason, Flickers of film: Nostalgia in the Time of Digital Cinema, Rutgers, UP, 2016, 208 p.

ROSE, Steve, « The return of Super 8», The Guardian, 6 janvier 2016 ; <https://www.theguardian.com/film/shortcuts/2016/jan/06/return-of-super-8-kodak-camera-tarantino-spielberg-analogue>.

ROSE, Steve, « The return of Super 8,» The Guardian, 6 janvier 2016 ; <https://www.theguardian.com/film/shortcuts/2016/jan/06/return-of-super-8-kodak-camera-tarantino-spielberg-analogue>.

TANNER, Grafton, « Stranger Things and the Nostalgia Industry », Hong Kong Review of Books, 23 novembre 2016 ; <https://hkrbooks.com/2016/11/23/hkrb-essays-stranger-things-and-the-nostalgia-industry/>.

Imaginaires contemporains de la crise des temps

DELÉAGE, Estelle et Guillaume SABIN, « Peut-on résister à l’ère du temps ? », Écologie & Politique, 48 (1), 2014, p. 13-21.

DUBAR, Claude, « Temps de crises et crise des temps, Temporalités, nº13, 2011, p. 1-25.

ERICSON, Staffan, FORNAES, Johan et Anne KAUN (dir.), «Media Times: Mediating Time – Temporalizing Media: Introduction», International Journal of Communication, 10 (2016), p. 5206–5212.

FANTIN, Emmanuelle, et Thibault LE HÉGARAT (dir.), « L’Âge d’or », Le Temps des médias, 27/2, 2016, p. 5-15.

Jeu vidéo

GARDA, Maria, « Nostalgia in retro game design », Proceedings of the Digital Games Research Association Conference, 2013.

GIORDANO, Federico et Bernard PERRON, The Archives: Post-Cinema and Video Game Between Memory and the Image of the Present, Milan, Mimesis International, 2014, 236 p.

HILL, Mark, « Nostalgia is ruining video games », The Atlantic, 22 novembre 22 novembre 2015 ; <https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/11/nostalgia-video-games/416751/>.

HUHTAMO, Erkki, «What’s Victoria got to do with it ? Toward an Archaeology of Domestic Video Gaming», dans Before the Crash: Early Video Game History, Mark J. P. Wolf (dir.), Detroit, Wayne State University Press, 2012, p. 30-52.

KAYALI FARES et Joseph SCHUH, « Retro Evolved: Level Design Practice exemplified by the Contemporary Retro Game », Digra’11 –Proceedings of the 2011 DiGRA International Conference, DiGRA/Utrecht School of the Arts, January, 2011, Volume: 6.

LISZWESKI, Andrew, « Game Boy is Coming Back Thanks to Hyperkin », 9 janvier 2018 ; <https://gizmodo.com/game-boy-is-coming-back-thanks-to-hyperkin-1821898716>.

LETOURNEUR, Ann-Marie, Michael MOSEL et Tim RAUPACH, « Retro-Games und Retro-Gaming. Nostalgie als Phänomen einerperformativen Ästhetik von Computer-und Videospielkulturen », Verlag Werner Hülsbusch, Glückstadt, 2015.

REMES, Sami, Markku REUNANEN et Jaako SUOMINEN, « Return in Play: The Emergence of Retro-Gaming in Finnish Computer Hobbyist and Game Magazines from the 1980’s to 2000’s », Kinephanos, Nº1, 2015 ; <http://www.kinephanos.ca/2015/emergence-of-retrogaming/>.

SUOMINEN Jaakko, «The Past as the Future? Nostalgia and Retrogaming in Digital Culture ». Proceedings of perthDA2007. The 7th International Digital Arts and Cultures Conference. The Future of Digital Media Culture, 15–18 Septembre2007, Perth, Australia.

__________, « Mario’s legacy and Sonic’s heritage: Replays and refunds of console gaming history », DiGRA Nordic ’12 :Proceedings of 2012 International DiGRA Conference, Volume 10, 2012.

Histoire de la culture, temps, philosophie

BAUDRILLARD, Jean, « L’histoire: un scénario rétro », dans Simulacres et simulation, Paris, Galilée, 1981, 240 p.

BERGSON, Henri, Time and free will: An Essay on the immediate data of consciousness, Londres, George Allen and Unwin, 1910, 252 p.

DIDI-HUBERMAN, Georges, L’image survivante. Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg, Paris, Les Éditions de Minuit, 2002,592 p.

_________________, Survivance des lucioles, Paris, Les Éditions de Minuit, coll. « Paradoxe », 2009, 149 p.

_________________, La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme, et modernité de l’empreinte, Paris, Les éditions de Minuit, coll. « Paradoxe », 2008, 379 p.

_________________, Phalènes. Essais sur l’apparition, 2, Paris, coll. « Paradoxe », Les Éditions de Minuit, 2013, 385 p.

DERRIDA, Jacques, Spectres de Marx. L’état de la dette, le travail du deuil et la nouvelle internationale, Paris, Galilée, 1997 [1993], 279 p.

HARTOG, François, Régimes d’historicité. Présentisme et expérience du temps, Paris, Éditions Points, coll. « Points. Histoire .», H458, 2012, 321 p.

JAMESON, Fredric, Postmodernism: The Cultural Logic of Late Capitalism, Durham, NC, Duke University Press, 1991.

_________, The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, 1983-1998, Londres et New York, Verso, 1998, 206 p.

_________, A singular modernity:essay on the ontology of the present, Londres et New York, Verso, 2002, 250 p.

Photographie

BOURDIEU, Pierre (dir.), Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie, coll. « Le sens commun », 1965, 368 p.

______, « Nostalgic Technologies: Multitasking with Clouds », dans Photoworks, Issue 18, « Futures Past: History, Memory, Nostalgia », Spring/Summer, May-October 2012, p. 6-13.

BUCHANAN, Matt, « The Revolution Will be Instagrammed » Gizmodo, 14 janvier 2011; <https://gizmodo.com/5733875/the-revolution-will-be-instagrammed>.

BULL, Stephen, « Digital Photography never looked so Analog: Retro Camera Apps, Nostalgia and the Hauntological Photograph », dans Photoworks, Issue 18, « Futures Past: History, Memory, Nostalgia », Spring/Summer, May-October 2012, p 24-25.

CAODURO, Elena, « Photo Filter Apps: Understanding Analogue Nostalgia in the New Media Ecology », Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Post Graduate Network, Vol. 7, nº2, 2014.

CHANDLER, Lisa et Debra LIVINGSTON, « Reframing the Authentic:Photography, Mobile Technologies and the Visual Language of Digital Imperfection », Inter-Disciplinary Press, Proceedings of the 6th Global Conference, Visual Literacies: Exploring Critical Issues, 2012,p. 1-15

CHOPRA-GRANT, Mike, « Pictures or It Didn’t Happen: Photo-nostalgia, iPhoneography and the Representation of Everyday Life », Photography and Culture, 9 (2) : 2016, p. 121 –133.

DE PANBEHCHI, MARIA L., Nostalgia and iPhone Camera Apps: An Ethnographic Visual Approach to iPhoneography, thèse de doctorat, Virginia Commonwealth University, 2016.

DOUGHERTY, Carter, « Polaroid Lovers Try to Revive Its Instant Film », New York Times, 25 mai 2009 ; <http://www.nytimes.com/2009/05/26/technology/26polaroid.html>.

DOWLING, Stephen, « The photographers who refuse to abandon traditional film cameras », BBC, 18 avril 2015 ; <http://www.bbc.com/news/magazine-32337778>.

__________, « Did the Lomo camera save film photography ? » BBC, 22 novembre 2012 ; <http://www.bbc.com/news/magazine-20434270>.

JURGENSON, Nathan, « The Faux-Vintage Photo: Full Essay (Parts I, II, and III) », The Society Pages, 14 mai 2011 ; <https://thesocietypages.org/cyborgology/2011/05/14/the-faux-vintage-photo-full-essay-parts-i-ii-and-iii/>.

MURRAY, Susan, « Digital Images, Photo-Sharing, and our Shifting Notions of Everyday Aesthetics », Journal of Visual Culture, Vol. 7(2), 2008, p. 147-163.

NAUGHTON, John, « Stick your pics in a proper family album », The Guardian, 14 août 2011 ; <https://www.theguardian.com/technology/2011/aug/14/digital-photography-not-forever-prints>.

PLUMMER Sandra, Harriet RICHES et Duncan WOOLDRIDGE, « Photography’s New Materiality? », dans Photoworks, Issue 18, « Futures Past: History, Memory, Nostalgia », Spring/Summer, May-October 2012, p. 26-31.

RENANINGTYAS, Luri, Intan Rizky MUTIAZ et Ahmad SYARIEF, « Nostalgia and Authenticity of Faux Vintage Photo in Instagram Through Digital Filters », Bandung Creative Movement International Seminar 2014, 10-11 novembre 2014, Bandung, Indonésie.

ROBERTSON, Justin, « Can one man save Polaroid? », National Post, 6 mars 2009 ; <http://www.nationalpost.com/related/topics/story.html?id=1361555>.

SANDBYE, Mette, « It Has Not Been –It Is. The Signaletic Transformation of Photography » dans Kamila Kuc and Joanna Zylinska (dir.), Photomediations: A Reader, Open Humanities Press, 2016.

WORTHAM, Jenna, « Lomography, an Analog Company Surviving in Digital World », New York Times, 26 avril 2012 ; <https://bits.blogs.nytimes.com/2012/04/26/lomography-an-analog-company-surviving-in-a-digital-world/>.

ZIMMERMAN, Jess, « Facebook’s Timehop nostalgia is just a way to exploit emotions for data », The Guardian, 25 juin 2015 ; <https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/25/facebooks-timehop-nostalgia-is-just-a-way-to-exploit-emotions-for-data>.

Nostalgie

ANGÉ, Olivia et David BERLINER, Anthropology and Nostalgia, New York [et al.], Berghahn Books, 2015, 244 p.

____________, Nostalgie, Terrain, n°65/septembre.

ARNDT, Jamie, ROUTLEDGE, Clay, SEDIKIDES, Constantine et TIM WILDSCHUT, « Nostalgia: Content, Triggers, Functions », Journal of Personality and Social Psychology, 91(5), 2006, p. 975–993.

ATIA, Nadia et JeremyDAVIES, « Nostalgia and the Shapes of History »,Memory Studies, 3(3), 2010, p. 181–186.

BERRY, David, On Nostalgia, Toronto, Coach House Books, 2020.

BÖHN, A., « Nostalgia of the Media/in the Media », dans W. Nöth et N. Bishara (dir.) Self-Reference in the Media, Berlin, New York, Mouton de Gruyter, 2007, p. 143–153.

BOLZINGER, André, Histoire de la nostalgie, Paris, Campagne Première, 2007, coll. « Recherche »287 p.

BONNETT, Alastair, The Geography of Nostalgia: Global and Local Perspectives on Modernity and Loss, Londres, Routledge, 2017, 184 p.

BOYCE KAY, Jilly, Cat MAHONEY and Caitlyn SHAW, The Past in Visual Culture. Essay on Memory, Nostalgia and the Media, Jefferson, Caroline du Nord, McFarland Publishing, 2016, 253 p.

BOYM, Svetlana, The Future of Nostalgia, New York, Basic Books, 2001, 404 p.

CASSIN, Barbara, La nostalgie. Quand est-on chez soi? Ulysee, Enée, Arendt. Paris, Autrement Éditions, 2013, 147 p.

CROSS, Gary, Consumed Nostalgia: Memory in the age of Fast Capitalism, New York, Columbia University Press, 2015.

DAMES, Nicholas, « Nostalgia and its Disciplines: A Response », Memory Studies, 3 (3), Juin 2010, p. 269-275.

DAUNCEY, Hugh et Chris TINKER (dir.), Modern and Contemporary France, special issue, Media, Memory and Nostalgia in Contemporary France, Vol. 23, Avril 2015, p. 135-145.

_______________, « La nostalgie dans les musiques populaires », dans Volume ! La revue des musiques populaires, 11: 1, 2014, p. 7-17.

DAVIS, Fred, Yearning for Yesterday. A Sociology of Nostalgia, New York, The Free Press, London, Collier MacMillan Publishers, 1979.

DIKA, Vera, Recycled Culture in Contemporary Art and Film–the Uses of Nostalgia. New York: Cambridge University Press, 2003, coll. « Cambridge Studies in Film », 254 p.

DUYVENDAK, Jan Willem, The Politics of Home – Belonging and Nostalgia in Western Europe and the United States, Londres, Palgrave Macmillan, 2011, 150 p.

DWYER, Michael D., Back to the Fifties: Nostalgia, Hollywood Film, and Popular Music of the Seventies and Eighties, New York, Oxford University Press, 2015, 240 p.

FEVRY, Sébastien, 2017, « Sepia cinema in Nicolas Sarkozy’s France: Nostalgia and National Identity », Studies in French Cinema, 17/1, p. 60-74.

FURMAN, Adam Nathaniel, « Reflective Nostalgia », 24 novembre 2010 ; <http://www.adamnathanielfurman.com/blog.php?blog_ id=174>.

GRAINGE, Paul, Monochrome Memories: Nostalgia and Style in Retro America, Westport, CT : Praeger, 2002, 204 p.

H-ermes. Journal of Communication. Issue : «Nostalgia»,nº8, 2016, [En ligne]. URL: http://siba-ese.unisalento.it/index.php/h-ermes(dernier accès: 17 février 2021).

HATHERLEY, Owen, The Ministry of Nostalgia, Londres, Verso Books, 2016, 224 p.

HOFER, Johannus, Medical Dissertation on Nostalgia or Homesickness (Basel, Jacob Bertschius, 1688) dans Bulletin of the Institute of the History of Medecine, January 1st 1934, trad. Carolyn Kiser Anspach, p. 376-391.

JANKÉLÉVITCH, Vladimir, L’irréversible et la nostalgie, Paris, Flammarion, coll. «Champs/Essais», 1974.

KANT, Emmanuel, Anthropologie, Paris, Libairie philosophie de Ladrange, 1863.

KAY, Jilly Boyce, MAHONEY, Cat et Caitlin SHAW, The Past in Visual Culture. Essays on Memory, Nostalgia and the Media, Jefferson: Macfarland, 2017, 264 p.

KEIGHTLEY, Emily et Michael PICKERING, « The Modalities of Nostalgia », Current Sociology, 54, 2006, p. 919-941.

KEIGHTLEY, Emily, Time, Media and Modernity, Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, Palgrave Macmillan, 2012, 241 p.

KIES, Bridget & Thomas J. WEST III, « Queer nostalgia and Queer Histories in Uncertain Times », Queer Studies in Media & Popular Culture. 2/2, 2017, p. 161-165.

LADINO, Jennifer, Reclaiming Nostalgia. Longing for nature in American Literature. Charlottesville, Virginia University Press, 2012, 296 p.

LIZARDI, Ryan, Mediated Nostalgia. Individual Memory and Contemporary Mass Media, Washington, Lexington Books, 2015, 159 p.

_________, Nostalgic Generations and Media. Perception and Time of Available Meaning, Londres [et al.], Lexington Books, 2017, 173 p.

MACK, Ann, « Embracing Analog: A look at the Nostalgia Countertrend in the Digital Era », GOOD (2013) ; <http:// magazine.good.is/articles/embracing-analog-a-look-at-thenostalgia-countertrend-in-the-digital-era>.

MAY, Vanessa, « Belonging from afar: nostalgia, time and memory », The Sociological Review, 1er février 2017 ; <http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/1467-954X.12402>.

MENKE, Manuel, « Seeking Comfort in Past Media: Modeling Media Nostalgia as a Way of Coping with Media Change », International Journal of Communication, 11, 2017, p. 626-646.

NATTERER, Kathrin, Nostalgie ALS Zukunftsstrategie Fur Unterhaltungsmedien: Empirische Studien Zu Personlicher Und Historischer Nostalgie in Medien. München: Springer, 2017, 226 p.

NIEMEYER, Katharina (dir.), Media and Nostalgia. Yearning for the Past, Present and Future, Houndmill (UK), coll. «Macmillan Memory Studies», 2014, 241 p.

PADVA, Gilad, Queer Nostalgia in Cinema and Popular Culture, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2015, 2014, 224 p.

ROSENKRANTZ, Jonathan, « Analogue Video in the Age of Retrospectacle: Aesthetics, Technology, Subculture », Alphaville: Journal of Film and Screen Media, Issue 12, Hiver 2016, p. 39-58.

SCHREY, Dominik, Analoge Nostalgie in der digitalen Medienkultur, Berlin, Kadmos, 2017, 432 p.

SCHREY, Dominik, « Analogue Nostalgia and the Aesthetics of Digital Remediation », dans Media and Nostalgia. Yearning for the Past, Present and Future, Katharina Niemeyer (dir.), Houndmill (UK), Palgrave, coll. « Macmillan Memory Studies », 2014, p. 27-38.

SEDIKIDES, Constantine et Tim WILDSCHUT, Clay Routledge, Jamie Arndt, Erica G. Hepper, Xinyue Zhou, « To Nostalgize: Mixing Memory with Affect and Desire », Advances in Experimental Social Psychology, vol. 51, 2015, p. 189-273.

STAROBINSKI, Jean, L’encre de la mélancolie, Paris, Éditions du Seuil, coll. « Essais/Points », 2012.

STEWART, Susan, On Longing. Narratives of the Miniature, the Gigantic, the Souvenir, the Collection, Durham, Duke University Press, 2003 [1993], 232 p.

TIERNEY, John, « What Is Nostalgia Good For? Quite a Bit, Research Shows », New York Times, 8 juillet 2013 ; <http://www.nytimes. com/2013/07/09/science/what-is-nostalgia-good-for-quitea-bit-research-shows.html?smid=pl-share>.

WILLIAMS, Kathleen, « The Wonder Years: Nostalgia, Memory and Pastness in Television Credits », Alphaville: Journal of Film and Screen, Issue 12, Hiver 2016, p. 59-77.

___________, « Recut Film Trailers, Nostalgia and the Teen Film », in KM Barton and JM Lampley (eds.), Fan Culture: Essays in Participatory Fandom in the 21st Century. McFarland Press, Jefferson, NC, 2013, p. 47-60.

WILSON, Janelle L., Nostalgia: Sanctuary of Meaning. Lewisburg, PA, Bucknell University Press, 2005, 203 p.

Rétro

BAKER, Sarah Elsie, « Retailing retro: Class, cultural capital and the material practices of the (re)evaluation of style », European Journal of Cultural Studies, 15: 621, octobre 2012.

BAYMAN, Louis, « Retro Quality and Historical Consciousness in Contemporary European Television », Alphaville: Journal of Film and Screen, Issue 12, Hiver 2016, p. 78-96.

BONITZER, Pascal, « Le secret derrière la porte », Cahiers du cinéma, Dossier «Anti-rétro», nº251-252, juillet-août 1974, p. 31-36.

BONITZER, Pascal, Michel FOUCAULT et Serge TOUBIANA, « Anti-Retro: entretien avec Michel Foucault », Cahiers du cinéma, Dossier «Anti-rétro», nº 251-252, juillet-août 1974, p. 5-18.

GUFFEY, Elisabeth E., Retro: The Culture of Revival. London, Reaktion, 2006, 192 p.

HABIB, André et Alice MICHAUD-LAPOINTE (dir.), Dossier « Le temps du rétro », Spirale, nº 266, 2018, p. 27-65.

HANDBERG, Kristian, « No time like the past? On the new role of vintage and retro in the magazines Scandinavian Retro and Retro Gamer », NECSUS, 5 décembre 2015, <https://necsus-ejms.org/no-time-like-the-past-on-the-new-role-of-vintage-and-retro-in-the-magazines-scandinavian-retro-and-retro-gamer/>.

HOGARTY, Jean, Popular Music and Retro Culture in the Digital Era, Londres, Taylor & Francis, 2016, coll. « Routledge Advances in Sociology », 139 p.

KRUKOWSKI, Damon, The New Analog. Listening and Reconnecting in a Digital World, New York, London, The New Press, 2017.

LAING, Gordon, Digital Retro. The Evolution and Design of the Personal Computer, Alameda, Californie, Sybex, 2004, 192 p.

REYNOLDS, Simon, Retromania, Pop Culture’s Addiction to its Own Past, Londres, Faber and Faber, 2011, 496 p.

SICHÈRE, Bernard, « La bête et le militant », Cahiers du cinéma, Dossier «Anti-rétro», nº251-252, juillet-août 1974, p. 19-30.

SMITH IV, Jack, « This is fashwave the suicidal retro-futurist art of the alt-right », 12 janvier 2018 ; <https://mic.com/articles/187379/this-is-fashwave-the-suicidal-retro-futurist-art-of-the-alt-right#.n2Xp3oneg>.

Vintage

CHIVERS, Y. C. et M. BIDDINGER, « It Kind of Gives You That Vintage Feel: Vinyl Records and the Trope of Death », Media, Culture & Society, 30(2), 2008, p. 183–195.

Dossier «Vintage» dans NECSUS. European Journal of Media Studies, automne 2015 (guest edited by Kim Knowles); <https://necsus-ejms.org/portfolio/autumn-2015_vintage/>.

FETVEIT, Arild, « Death, beauty and iconoclastic nostalgia: Precarious aesthetics and Lana Del Rey » NECSUS, 6 décembre 2015, <https://necsus-ejms.org/death-beauty-and-iconoclastic-nostalgia-precarious-aesthetics-and-lana-del-rey/>.

KNOWLES, Kim, « Locating Vintage », NECSUS, 3 décembre 2015 ; <https://necsus-ejms.org/locating-vintage/>.

PIPER, HELEN, « The way we watched: Vintage Television programmes, memories and memorabilia », NECSUS, 24 novembre 2015, <https://necsus-ejms.org/the-way-we-watched-vintage-television-programmes-memories-and-memorabilia/>.

NIEMEYER, Katharina, « A theoritical approach to vintage. From oenology to media», NECSUS, 29 novembre 2015, <https://necsus-ejms.org/a-theoretical-approach-to-vintage-from-oenology-to-media/>.

VAN DER HEIJDEN, Tim, « Technostalgia of the present: From Technologies of Memory to a Memory of Technologies », NECSUS, 16 novembre 2015, <https://necsus-ejms.org/technostalgia-present-technologies-memory-memory-technologies/>.